HAKAN GÖKSEL
HAKAN GÖKSEL
03 Mayıs 2022 Salı 19:48
Dolar milyarderlerinin medya arzusunun ardında ne var?

Önde gelen bir İngiliz analist, Elon Musk'ın 44 milyar dolarlık Twitter'ı devralmasının, milyarderlerin dünyanın en büyük ve en etkili medya markalarının çoğunu satın alarak siyasi etkilerini artırma arzusunda “ürkütücü bir gelişme” olduğu konusunda uyardı.

Elon Musk, siyasi nüfuzlarını

genişletme umuduyla servetlerini

kullanan erkeklerin listesine katıldı

Enders Analysis'in kurucusu Claire Enders, süper zenginlerin gündemlerini ilerletmek için uzun zamandır gazete satın almaya çalıştıklarını ve artık "bir oligark veya başka bir milyarderin sahip olmadığı büyük medya markalarına güvenmenin mümkün olduğunu" söyledi. ”.

“Süper zenginlerin kendilerine ekstra bir güç seviyesi veren varlıkları kontrol etme arzusunun bir başka işareti” dedi. “Ne söylerlerse söylesinler, onları satın almalarının nedeni bu.

"Artık büyük haber medyasının bir milyardere ait olmaması alışılmadık bir durum ve bu nedenle Guardian [bağımsız Scott Trust'a ait], Financial Times [çalışanlara ait Japon medya grubu Nikkei'ye ait] ve BBC sürekli olarak en güvenilir haber markaları olarak gösteriliyor .”

Şu anda medya dünyasının geniş alanlarını kontrol eden milyarderler şunları içeriyor:

Elon Musk/Twitter

Dünyanın en zengin kişisi, geçen hafta 44 milyar dolara – gazetecilerin ve politikacıların hikayeleri paylaşmak için tercih ettiği medya olan – Twitter'ı satın almak için bir anlaşma yaptı ve dünya çapında özgür konuşma ve demokrasiyi artırmak için “olağanüstü potansiyelini” açığa çıkarma sözü verdi.

Jeff Bezos/Washington Post

Amazon'un kurucusu ve dünyanın en zengin ikinci kişisi (Musk'un 252 milyar dolarına kıyasla 169 milyar dolar) 2013'te Washington Post'u 250 milyon dolara satın aldı. Bezos devraldığında, Post kan kaybediyordu ve iş modelinin "ters döndüğünü" söyledi. ”.

Gazeteyi satın alma kararı hakkında şunları söyledi : “Biraz kafa yormak zorunda kaldım… Bu, dahil olmak istediğim bir şey mi? Bunun önemli bir kurum olduğunu anlamaya başladım.

“Dünyanın en önemli ülkesinin başkentindeki gazetedir. Washington Post'un bu demokraside oynayacağı inanılmaz derecede önemli bir rolü var. Bu konuda aklımda hiç şüphe yok.” Gazete üç yıl içinde internet trafiğini ikiye katladı ve kâr etti.

Bezos , 2018'de verdiği bir röportajda, "90 yaşıma geldiğimde, Washington Post'ta üstlendiğim ve onlara çok zorlu bir geçişte yardımcı olduğum için en çok gurur duyduğum şeylerden biri olacağını biliyorum" dedi .

Rupert Murdoch/Times, The Sunday Times, The Sun, Fox News, The Wall Street Journal, New York Post, birkaç Avustralya başlığı

Orijinal medya baronlarının son durumu Murdoch, babasının 1952'de ölümünün ardından küçük bir Adelaide gazetesi olan News'i devraldı. News of the World'ü satın alarak Birleşik Krallık'a girmeden önce Avustralya'daki bir gazete portföyüne genişledi. 1970'lerde New York Post'tan başlayarak medya varlıklarını satın alarak New York'a taşındı.

2017'de Murdoch, ailesinin 21st Century Fox eğlence işletmelerinin çoğunu 66 milyar dolarlık bir anlaşmayla Walt Disney'e sattı, ancak gazeteleri ve sağcı ABD haber kanalı Fox News'i elinde tuttu. "Geri çekiliyoruz? Kesinlikle hayır," dedi o sırada. "Önemli bir anda dönüyoruz."

Mark Zuckerberg/Facebook, Instagram, WhatsApp

  

Zuckerberg, 2004 yılında Harvard Üniversitesi'nde psikoloji okurken Facebook'u kurdu. Bir ay içinde, lisans öğrencilerinin yarısının bir profili vardı. Şu anda yaklaşık 2,9 milyar insan - dünya nüfusunun üçte birinden fazlası - kaydoldu.

Zuckerberg'in sosyal imparatorluğu, Facebook'un ötesine (2012'de satın aldığı) Instagram'a ve WhatsApp'a (2014'te devralındı) kadar uzanıyor.

Geçen yılın sonlarında Facebook, Zuckerberg'in "bir sonraki sınır" olduğunu söylediği "metaverse"e hükmetme emellerini yansıtmak için adını Meta olarak değiştirdi.

78 milyar dolarlık servete sahip dünyanın en zengin 12. kişisi olan Zuckerberg, Meta hisselerinin oy haklarının %58'ini kontrol ediyor ve ona üç platformun tümü üzerinde kişisel kontrol sağlıyor.

Platformlar, kullanıcıların maruz kaldığı haberleri etkilemekle suçlandı ve özellikle koronavirüs pandemisi sırasında yanlış bilgilerin yayılmasına yardımcı olmakla suçlandı.

Lebedevs/Novaya Gazeta, the Evening Standard, and The Independent

Rus oligark ve eski KGB casusu Alexander Lebedev, araştırmacı Rus gazetesi Novaya Gazeta'nın yarı sahibi. 2009'da Standard'ı 1 sterline satın aldı ve ertesi yıl Independent'ı 1 sterline satın aldı. Unvanlar oğlu Evgeny tarafından yönetiliyor ve aile işletmelere 100 milyon sterlinden fazla para pompaladı.

The Standard, o zamanki Londra belediye başkanı Boris Johnson'ın 2012 yeniden seçim kampanyasını destekleyen sadık bir destekçisiydi. 2015 yılında Johnson ve Lebedev, ordu gazileri arasındaki evsizliğe dikkat çekmek için Londra sokaklarında birlikte kamp kurdular . Johnson bir su birikintisine düştüğünü söylediğinde, Lebedev şaka yaptı : "Hayatını kurtardım."

Evgeny'ye 2020'de şövalye unvanı verildi. Geçen hafta, Downing Street , Johnson istihbarat servislerinin bunun bir güvenlik riski oluşturacağını söylediğinde araya girmeyi reddetmesinin ardından, akranlık verilmesiyle ilgili aldığı güvenlik tavsiyesini yayınlamak için son tarihi kaçırdı.

Evgeny o zamandan beri gazetelerdeki hisselerini sattı, ancak gazetelerdeki en büyük tek hissedar olmaya devam ediyor.

Lord Rothermere/The Daily Mail, Mail on Sunday, Metro ve the i

Mail'in kurucularından birinin büyük torunu olan Jonathan Harmsworth, bu yıl gazetenin sahibi The Daily Mail ve General Trust'ı (DGMT) 90 yıl sonra halka açık bir şirket olarak şirkete 1,6 milyar sterlin ödeyerek almayı başardı. Zaten sahip olmadığı şirketin %63'ü.

Press Gazette , 2010'daki %29'a kıyasla , Birleşik Krallık'ta her hafta satılan Birleşik Krallık ulusal gazetelerinin yaklaşık %39'una sahip olduğunu tahmin ediyor . Bu, on yıl önce yaklaşık %30 olan Rupert Murdoch's News Corp ile kıyaslandığında %27.5'lik bir oranla kıyaslanıyor.

Barclay Kardeşler/The Telegraph and the Spectator

Milyarder ikizler David ve Frederick Barclay, 2004 yılında Telegraph başlıklarını ve Spectator dergisini satın aldı. Kanal Adaları'ndaki Brecqhou adasında yaşayan kardeşler, daha önce The European, The Scotsman ve Sunday Business'ın sahibiydiler. David geçen yıl öldü. Frederick ve kızı Amanda, bir grup David'in akrabasını, kardeşlerin daha önce sahip olduğu Ritz otelinde konuşmaları dinlemedikleri iddiasıyla dava etmişti.

Bir milyarder konsorsiyumu/The Economist

İtalyan milyarder Agnelli ailesi, Pearson'ın FT'yi sattıktan sonra hisselerini sattığı 2015 yılında Economist'teki hissesini %43.4'e çıkarmak için 287 milyon sterlin ödedi . Diğer hissedarlar ultra zengin ailelerden oluşan bir topluluktur: Cadbury'ler (çikolata), Rothschild'ler (bankalar) ve Schroders (bankalar), ayrıca bazı personel ve eski çalışanlar.

Patrick Drahi/Libération ve L'Express

Fransız-İsrail telekom milyarderi, Altice şirketi aracılığıyla Fransız Libération gazetesi ve L'Express dergisinde hisse sahibi. Geçen yıl BT'nin %18 hissesini alarak olası bir devralma teklifi spekülasyonlarını ateşledi.

Laurene Powell İşler//the Atlantic Atlantik

Apple'ın kurucu ortağı Steve Jobs'un milyarder hayırsever ve dul eşi Powell Jobs, 2017 yılında Atlantik'te çoğunluk hissesini satın aldı.

Dosya Haber

Son Güncelleme: 03.05.2022 20:18
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.